Tänk om den stora utmaningen för retailbranschen är att hänga med sina kunder digitalt. Det är idag en relation som måste befästas hela tiden.
Det som förut löste sig med en kampanj, en kundklubb och ett trevligt bemötande i butiken är ett minne blott. Idag handlar det, som sagt, om att befästa relationer i butik, på webben, på facebook, på twitter och så vidare. Konkurrensen men också möjligheterna har aldrig varit större.
Någon annans butik är bara ett musklick bort, så idag slåss du om dina kunders lojalitet alla dygnets timmar, året om. Samtidigt är dagens kunder sällan mer än en armslängd från sin smartphone, tablet och därmed ett nytt köp. Konsumenten förväntar sig numera att du ständigt finns tillgänglig online. Och att det går att köpa din produkt när de vill. Att därför anpassa sig digitalt efter konsumenten är en nödvändighet. Annars går de till någon annan.
Dålig service är oftast det de upplever i butik, dvs köer, väntan och beskedet att din storlek verkar vara slut på lagret. Kort och gott, den servicen som erbjuds kunden online ökar deras förväntningar på den fysiska butiken. Att kunna ge information om huruvida en produkt finns i andra färger, modeller, storlekar eller butiker blir en hygienfaktor
Konsumenternas egna skärmar kan idag lätt bli en brygga mellan köparen och säljaren via till exempel ett butiksfönster, en butiksskärm eller en annan digitalyta i butiken. Det handlar om att vara på samma nivå som sina kunder digitalt. Vad förväntar sig kunderna av dig? Se till att vara en naturlig del av deras köpprocess, när vill de handla i din butik? Kanske när de sitter på tåget påväg till jobbar eller i en reklampaus? Oavsett tillfälle så krävs det att du är där. För annars kommer någon annan att vara det, det kan man nog vara rätt säker på.
Adidas experimenterar med en digitalyta för att höja upplevelsen i alla butiker som säljer adidas.
Morgenland har hjälpt Twilfit att aktivera sin stora kundklubb med hjälp av en digitalyta i butik.
Butiken Loom använder sina skyltfönster och kunderna för att skapa en helt unik shoppingupplevelse.