Hej! Vi är Morgenland och det här är vårt nyhetsbrev. Det handlar om saker som vi själva tycker är intressanta, framförallt inom den digitala arenan. Det lyfter fram jobb som vi gjort och andras jobb som vi önskar att vi gjort. Hoppas att du gillar det, om inte kan du alltid avprenumerera genom att klicka här. Ha en alldeles strålande dag!

Skärma in din kund Digital retail  
Pay different Mobilt  
B2B blir D2B Content marketing  
Är Tv döende? Media  
Musik skall byggas av reklam Branding  
"The best or nothing" Applikationer  
Digital välgörenhet SOCIALA MEDIA  
En viral tack VIRALT  

 

Skärma in din kund

Digital retail

Tänk om den stora utmaningen för retailbranschen är att hänga med sina kunder digitalt. Det är idag en relation som måste befästas hela tiden.

Det som förut löste sig med en kampanj, en kundklubb och ett trevligt bemötande i butiken är ett minne blott. Idag handlar det, som sagt, om att befästa relationer i butik, på webben, på facebook, på twitter och så vidare. Konkurrensen men också möjligheterna har aldrig varit större.

Någon annans butik är bara ett musklick bort, så idag slåss du om dina kunders lojalitet alla dygnets timmar, året om. Samtidigt är dagens kunder sällan mer än en armslängd från sin smartphone, tablet och därmed ett nytt köp. Konsumenten förväntar sig numera att du ständigt finns tillgänglig online. Och att det går att köpa din produkt när de vill. Att därför anpassa sig digitalt efter konsumenten är en nödvändighet. Annars går de till någon annan.

Dålig service är oftast det de upplever i butik, dvs köer, väntan och beskedet att din storlek verkar vara slut på lagret. Kort och gott, den servicen som erbjuds kunden online ökar deras förväntningar på den fysiska butiken. Att kunna ge information om huruvida en produkt finns i andra färger, modeller, storlekar eller butiker blir en hygienfaktor

Konsumenternas egna skärmar kan idag lätt bli en brygga mellan köparen och säljaren via till exempel ett butiksfönster, en butiksskärm eller en annan digitalyta i butiken. Det handlar om att vara på samma nivå som sina kunder digitalt. Vad förväntar sig kunderna av dig? Se till att vara en naturlig del av deras köpprocess, när vill de handla i din butik? Kanske när de sitter på tåget påväg till jobbar eller i en reklampaus? Oavsett tillfälle så krävs det att du är där. För annars kommer någon annan att vara det, det kan man nog vara rätt säker på.

MER LÄSNING OM DETTA

Pay different

MOBILT

Bart, Payair, SEQR, Google Wallet, Isis Wallet (numera Softcard). Listan är lång på de mobila betallösningar som lanserats under de senaste åren. Nu kommer Apple Pay som är Apples insteg i den välprövade marknaden för mobila betalningar. Bör de som sitter som produktchef på iZettle eller Seamless vara lite nervösa?

Problemet för samtliga lösningar är att de misslyckats med att nå en kritisk massa av användare bland konsumenter och handlare – både på grund av krånglig teknik och bristen på intresse från konsumenterna. Trots detta talar mycket för att Apples tjänst, Apple Pay, som lanserades med iOS8 och iPhone 6 faktiskt kan komma att skaka om den ytterst stängda och reformovilliga betalmarknaden rejält. Apple Pay är en mobilplånbok som bygger på så kallad närfältskommunikation (NFC). Lösningen är mycket lik den som Google lanserade 2011. Till skillnad mot Google Wallet är Apples lösning kompletterad med fingeravtrycksläsaren Touch ID, som finns i Iphone 5S och senare modeller, vilket ger den en ytterligare säkerhetsdimension.

De flesta kortutgivare har redan klivit ombord. Bland Apples partners finns Visa, Mastercard och American Express, men även en rad butikskedjor som McDonalds och Starbucks i USA. Själva betalningen sker genom att användare sveper sin smartphone över en kortläsare vid butikskassan. Vad är det då som talar emot Apple Pay? Det som kanske mest talar emot en Europeisk succé är att en stor grupp konsumenter ännu inte sett fördelarna med mobila plånböcker, i synnerhet inte eftersom betalkort med chip totalt dominerar marknaden idag. Dessutom är detta knutet mot användare med iPhone 5S eller senare – långt ifrån hela marknaden.

Vad ska man tro då? Ett företag som Apple har djupa fickor och släpper sällan någonting som man inte backar upp till framgång – framförallt eftersom det kan komma att generera betydande intäkter för Apple, då samtliga banker och kortutgivare betalar 0,15 procent av varje transaktion i avgift till bolaget. Källor säger dessutom att förhandlingar redan inletts med Svenska kortinlösare, så vi väntar med spänning på 2015!

MER LÄSNING OM DETTA

B2B blir D2B

Content marketing

Köparna söker idag information inför alla affärer, oavsett b2b eller b2c, och den görs främst via digitala kanaler. Därför krävs det att företagen har en digital närvaro med ett bra innehåll och att man använder sökordsannonsering på ett professionellt sätt. Den traditionella helsidan i Dagens Industri får idag en annan betydelse i företagens kommunikation.

Oavsett om du ska köpa nio lastbilar till företaget eller en personbil privat behöver du ”triggas” igång av något för att upptäcka ett visst varumärke. En bra story om företaget, produkten eller en liten relevant detalj i sammanhanget gör att du får upp ögonen. Är det sedan underhållande, blir det ännu bättre.

I och med att det idag är väldigt enkelt att välja bort ointressant reklam så blir det viktigt att göra saker som sticker ut och som faktiskt hjälper målgruppen. Något som ger värde i till exempel sociala medier.

Det många företag missar är att digitaliseringen faktiskt skapar möjligheten att producera och distribuera eget innehåll som filmer, bilder och texter. Detta var i stort sett otänkbart för bara ett par år sedan. De digitala kanalerna förenklar sättet att skapa och sprida intressanta och uppseendeväckande innehåll. Det är kanske därför man idag kan kalla det digital-to-business (d2b) snarare än business-to-business (b2b)? De personliga relationerna, utanför och på internet, blir allt viktigare. Idag pratar man hellre om ambassadörer än kunder, man pratar hellre community än målgrupp och man vill hellre visa vad produkten faktiskt gör än att visa produkten i sig.

Idag handlar det mesta om att först och främst ha en digitalstrategi. För oavsett vad du gör, så måste du ha kapacitet att ta hand om alla som kommer i kontakt med ditt varumärke på internet. Det är först med en tydlig strategi som du kan skapa djupare upplevelser och kontakter med dina kunder.

MER LÄSNING OM DETTA

Är TV döende?

MEDIA

"TV? Jag kollar inte så mycket på det längre." Under inledningen av 2014 har larmrapporterna börjat hagla in. Allt fler individer i kommersiella målgrupper överger det linjära TV-tittandet. Efter flera år av till synes oberörda TV-tittarsiffror känns det för en hel del i branschen som att tappet kommer fort och lite oväntat. Totalt har TV tittandet under 2014 minskat med cirka 10% och i vissa målgrupper över 20%, detta i ett första halvår som dessutom har haft traditionellt starka TV evenemang som Vinter-OS och Fotbolls-VM.

Samtidigt konsumerar vi rörlig bild i allt större utsträckning i digitala kanaler och på alla möjliga skärmar. Pirat TV tittandet är stabilt och skapar ett konsumentbehov av tillgång till nytt kvalitativt innehåll. YouTubes närvaro i unga mäns liv kan nog kopplas till ett allt mindre löpande TV tittande på linjära kanaler. Fler målgrupper har dessutom hittat till digitala tjänster inom SVOD (kolla på vad du vill, när du vill), som haft en explosiv tillväxt med både Netflix och Viaplay. Finns i runt miljonen hushåll bara i Sverige. Utbudet av innehåll ökar också dramatiskt samtidigt som distributionsformerna rör sig, mer och ny typ av innehåll behövs från allt fler producenter.

Även om många pekar på ett liknande makt- och konsumentskifte som drabbade dagstidningarna för ett par år sedan står sig TV fortfarande relativt starkt. Man är fortfarande ett medie med en imponerande räckvidd och impact och ironiskt nog alldeles för låga priser.

Efterfrågan är så hög att då tittandet sviker har man tvingats skicka tillbaka annonspengar till annonsörer. Annonsörerna har fortfarande inte utvecklat några riktiga alternativ och ställer sig i kö igen. Man kan anta att precis som i konvergensen av printmedierna är det lockande att höja både annons och abonnemangspriser då utbudet minskar för att behålla resultaten.

De TV kanaler och operatörer som vill vara med framöver lär nog dock behöva investera. Konsumenterna kommer relatera till rörlig bild på ett annat sätt i framtiden som innebär för dem en helt ny typ av makt och valfrihet. Digitaliseringen och konkurrens av nya internationella spelare sänker priserna samtidigt som det skapar förutsättningar för bättre innehåll och den ibland så bortglömde digitala upplevelsebiten i de nya tjänsterna.

MTG satsar hårt och tydligt på att Viaplay skall fylla det tomrum i över 50% av Broadcastingintäkterna som Viasat kommer behöva lämna. Tillsammans med Netflix, HBO och fri-TV kanalernas play tjänster skapas det både billigare och flexiblare alternativ till många av de traditionella kabelleverantörerna.

Precis som många annonsörer nu tvingas fundera på hur man spenderar sin TV-budget om man får tillbaka den, finns det många TV kanaler och operatörer som antagligen funderar på vad man gör av intäkterna medan man ännu får dem.

MER LÄSNING OM DETTA

Musik skall byggas av reklam

BRANDING

Det är ingen hemlighet att musik utgör en stor del när du vill beröra människor emotionellt. I samband med rörlig bild är musik ett bra sätt att förmedla en känsla. Men har musiken och artisten blivit viktigare än budskapet?

En låt löser många produktionstekniska delar när man till exempel ska rulla ut ett koncept i flera kanaler. Har varumärket en egen låt kan man spela den i radio, på mässan eller på den interna företagsfesten. Har man dessutom en artist som kan tala för varumärket så har man många viktiga komponenter till en integrerad kampanj.

Det är inget nytt fenomen att involvera en artist och låta denna representera varumärket. Michael Jackson gjorde det för Pepsi 1984, Madonna gjorde samma sak ett par år senare och det är bara två exempel.

Då handlade det om att man köpte artisten och deras låt. Man renommésnyltade på artistens popularitet för att sälja sin produkt. Budskapet och produkten var fortfarande det viktigaste och artisten ”tonsatte” bara varumärket.

Idag så pratar man mycket mer om samarbeten, att varumärket och artisten har gemensamma värderingar. Artisten blir en ambassadör för varumärket och i gengäld får artisten ut sin musik och sitt namn till en bred massa i köpta medier.

Den snabba spridningen är något som både artisten och varumärket är ute efter. Och en bra låt är väldigt enkel att dela med sig av, det spelar ingen roll vilket språk du talar eller vilken nationalitet du har. En bra låt är en bra låt. Det är därför som vi kommer fortsätta att se Robyn, Mando Diao och Axwell som ambassadörer för stora varumärken. De är lätta att tycka om och deras låtar är enkla att dela.

Trovärdigheten är A och O idag. Förr räckte det att sätta en Pepsi i handen på Michael Jackson. Idag funkar inte det, dels för att det är så enkelt att kolla upp om Robyn verkligen kör en Volvo. Man måste därför ha en artist och låt som har samma grundvärden som varumärket. För när reklamfilmen slutat i TV, lever kampanjen vidare i sociala medier vare sig man vill eller inte.

MER LÄSNING OM DETTA

"The best or nothing"

APPLIKATIONER

När Mercedes bytte sitt smått legendariska löfte ("Unlike any other") för ett par år sedan till "The best or nothing" så var det en del av Mercedes nya strategi för att belysa det faktum att företaget introducerade 16 nya modeller det året (2011).

Dessa bilmodeller har varit grunden för Mercedes förändringsprocess de senaste åren. De identifierade tre anledningar till varför man köper en Mercedes och dessa var; säkerhet, komfort och design.

Det som är slående är kanske hur den digitala tekniken har förändrat körupplevelsen de senaste åren. Och Mercedes ligger i framkant. Något annat vore otänkbart när man har devisen "The best or Nothing". Idag kan du till exempel köpa en Mercedes som bland annat klarar att köra sig själva långa sträckor.

Målgruppen för dessa bilar har höga förväntningar på tekniken från ett varumärke som Mercedes. De har dessutom själva anpassat sig allt mer till ett digitalt liv. Ett liv där köpprocessen startar och alltmer t.om gärna slutar digitalt. Bilförsäljaren får större utmaningar att möta den trovärdighet och kunskapsrikedom som erbjuds via digitala kanaler.

Med den insikten blir ju den digitala närvaron A och O, dels p.g.a. målgruppens närvaro men också för att de naturliga fysiska tillfällena att träffa kunder blir allt färre.

Det är online man bygger igenkänning, driver engagemang, lojalitet och låter kunderna utforska en ny bil. Chansen borde vara rätt stor om man är bilförsäljare att den nästa bil man säljer, egentligen sålts av en tidigare kunds nätverk. Inte bilförsäljarens.

MER LÄSNING OM DETTA

Digital välgörenhet

SOCIALA MEDIER

Kanske är det så att man har lättare att känna för människor som har det svårt om man själv vet vad det innebär. Men om du vill få privilegierade människor - som inte haft det särskilt svårt - engagerade i utsatta människors situation krävs det att budskapet är hämtat ur verkligheten. Det har alltid varit fallet när det kommer till välgörenhetskampanjer men i vår digitala era är kravet och suget efter det autentiska starkare än någonsin. Bruset är öronbedövande och transparens nyckeln. Att lyckas uppmärksamma ett fenomen i tiden och matcha det med en perfekt avsändare är receptet för framgångsrik digital välgörenhet.

Det var så Ice bucket challenge blev en framgångssaga för insamlingen till förmån för ALS.Men det Ice Bucket Challenge också gjorde var att spela på våra djupt rotade digitala drivkrafter. Att för ett gott syfte visa upp sig själv i samma sammanhang som någon eller några (läs kändisar) som vi gillar. Narcissism på hög nivå. Och det funkar.

En kampanj som ”No make-up selfies” lyckades nästan med samma bedrift. De hakar på en trend (selfie) och spelar på en av våra drivkrafter, att vilja synas. Tack vare det lyckades de samla in cirka 88 miljoner kronor till cancerforskning.

MER LÄSNING OM DETTA

En viral tack

VIRALT

Varje sekund läggs det upp cirka 72 timmar content på YouTube, så det krävs mycket av en film för att sticka ut. Kort och gott man ska vara roligare eller bättre än den där nya musikvideon med Enrique Iglesias, det gulliga hundklippet och den där skrattande bebisen.

Hur gör man då? Det finns så klart inget universalsvar på den frågan men här följer några tips: Spela på EN känsla och dra den så långt det bara går. Ett bra exempel är Evians bebisar som åker rullskridskor, det räcker inte att bara visa söta bebisar, de har dragit detta så långt det bara går genom att låta bebisarna åka rullskridskor och dansa.

Haka på en redan befintlig trend. Ett exempel på detta är när ComHem gjorde Judit och Judits variant av Gangnam Style. Den kom ett par månader efter ”riktiga” Gangnam Style, nästan när man trodde trenden var död. Men Judit och Judit visade att den inte var det. De kom inte på något nytt utan hakade på en trend och det funkade.

Hitta en tydlig trigger. Frågan man ska ställa sig är: varför ska man dela detta? Ibland är det för att det är en bra låt, snyggt filmat eller för att det är gulligt. Men det är viktigt att ha en tydlig trigger. En sådan kan t.ex. vara att alla hatar måndagar, detta blir triggern och gör att man förhoppningsvis delar filmen varje måndag. Det vill säga om den är bra nog.

Var tydlig. Man orkar inte lösa en gåta. Att ha med loggan är bra, att redan i titeln avslöja vem det är som pratar är också bra. Ett exempel är Doves – Evolution of beauty, där man får följa med och se en time-lapse film hur en fotomodell växer fram tack vare smink, hår och mycket photoshop. Namnet avslöjar direkt vem det är som talar. Du får också redan innan du tryckt på play veta vad den här filmen kommer handla om. Glöm inte bort att de mest delade filmerna på YouTube inte är reklam, utan musik, bloopers och söta djur. Reklam kommer längre ner på listan. Men delningen av reklam ökar för varje år som går. Kanske beror det på att man börjat hitta vad som funkar?

MER LÄSNING OM DETTA

Välkommen till Morgenland - en digitalt fokuserad reklambyrå. Vi startade Morgenland för att vi var övertygade om att det behövs en ny typ av byrå. Här försöker vi kombinera våra erfarenheter för att göra saker på ett nytt sätt. Vi tror att digitaliseringen skapar ett helt nytt konsumentbeteende som man måste möta med ett nytt perspektiv och nya verktyg. Vi hjälper varumärken att möta och engagera sina mottagare i en meningsfull löpande dialog. Vi är en fullservicebyrå som kopplar ihop varumärken med kunder och konsumenter.

Vi tror att varumärkesbyggande och försäljning går hand-i-hand och är integrerade i modern marknadsföring. Genom att koppla ihop konsumentförståelse med teknik, media och innehåll försöker vi skapa marknadsföring som ger mer effekt. Vi gör det som behövs idag för att skapa bättre marknadsföring. Det kan vara allt från varumärkes eller digital strategi till kommunikationskoncept till enheter inom TV, display, mobilapplikationer eller rent innehåll. Ibland kan det t.o.m vara en del tryckt material. Besök oss gärna på Morgenland.se

TACK FÖR LÄSNINGEN


Table of Contents