Till tonerna av en visslande klarinett dansar block i grälla färger över skärmen. Blocken täcks emellanåt upp av klipp från några av vår tids största TV-serier och filmer. Tillsammans
bildar färgerna en klassisk testbild. Ovanpå testbilden kommer sedan en text som rätt och slätt säger "The future of television Apple TV”.
Det är reklamfilmen som Apple visade upp för den fjärde generationen av deras mediespelare, Apple TV. Att linjär TV får ge vika för SVOD pratade vi om redan 2013.
Det intressanta här är snarare den bara två ord längre meningen som dyker upp i filmens beskrivning på Youtube: "The future of television is apps”. För nu lanseras App Store
tv. Och med den kommer mängder av spel, affärer och on-demand tjänster. Något som kan kan vara avgörande för förflyttningen från traditionell-tv till den ickelinjära.
Med de olika streamingtjänsterna, kommer frihet i form av TV utan avbrott. Men de skapar också problem för användare genom att sprida ut innehållet kunder söker över flera program. Nu,
med en maskin som samlar Netflix, HBO Nordic, Svt-play och mycket mer på en maskin, samt erbjuder Apples egna hyrtjänst, blir TV-tittandet samlat igen.
Men enligt en del är dett nästintill samma lösning som Roku, Google och Amazon redan vill ge oss. Att se alla dessa teknikföretag lansera samma lösning men under olika taglines kan
uppfattas lite tröttsamt. Apple TV är i slutändan en box där de över 2,5 miljoner svenskar som prenumererar på Netflix, HBO Nordic eller Viaplay kan ta del av de appar de vill. Så den lilla
svarta lådan är nog inte spiken i kistan för linjär-TV, men apparna inuti den kan mycket väl vara det.
Reklamfilmen för Apple TV
Viaplay och framtidens TV