En medveten hipster undviker och ser ner på all form av traditionell marknadsföring. Det är helt enkelt inte OK att bli påverkad av något så banalt som reklam. Men vänta, vem är det som gör alla dem där Tumbler inläggen?
Marknadsförare har vetat om kraften i redaktionell marknadsföring sen en lång tid tillbaka, men sällan hittat en så bra kanal som denna. Genom att berätta genuina historier vinner man cred, respekt och hipsternas intresse. Även om det fortfarande handlar om att sälja en livsstil, ett varumärke och att bekräfta sig genom produkter.
Denna typ av innehållsmarknadsföring fyller också fler syften. Man får inte bara innehåll och trovärdighet utan kan även genuint relatera med sina målgrupper. Här finns också goda möjligheter till trendspaningar och genuin direkt konsumentfeedback.
Utmaningen i denna typ av produktioner ligger ofta i att hitta och identifiera dessa kommersiellt känsliga målgrupper och att hitta något stimulerande att göra tillsammans. Då kan man integrera produkter och dela varumärkesvärderingar mer naturligt.
Skon före internet. Hipsters har mycket innehåll att konsumera kring just sneakers.
Morgenlands produktion av Attention to Detail. Innehåll och en plattform för Goliath Sportswear har blivit belönat av FWA, Webby, Dope och några till.
I COOK THEREFORE I AM.
En fin Tumblerkampanj för Electrolux för alla hipster food junkies.