Hej! Vi är Morgenland och det här är vårt nyhetsbrev. Det handlar om saker som vi själva finner intressanta och berör nyheter inom framförallt den digitala arenan. Det lyfter fram jobb vi gjort och andras jobb vi önskar att vi gjort. Hoppas att du gillar det, om inte kan du alltid avprenumerera genom att klicka här. Ha en fin dag!

Interaktiv fönstershopping Digital retail  
Mobila betalningar Mobilt  
Innehåll för hipsters Content marketing  
TV i transformering Media  
Storytelling för varumärken Branding  
Service - Det nya svarta Applikationer  
LIVET ÄR ETT SPEL SOCIALA MEDIA  
VILKEN VIRAL ÄR DU? VIRALT  

 

Interaktiv fönstershopping.

Digital retail

E-handel har sedan länge gett oss möjligheten att komma åt flera butikers produkter utan att behöva bry oss om öppetider. Nu ser vi flera exempel på hur butikerna själva tar detta ett steg längre och använder skyltfönster för att driva shopping. Oavsett om butiken har öppet eller inte.

Digital retail har nått ett kritiskt kostnadsläge där interaktiva displayer och mobilt uppkopplade butiker kan realiseras till en marginell kostnad av vad som tidigare varit möjligt. Konsumenternas egna skärmar kan nu lätt bli en brygga mellan köparen och säljaren via ett butiksfönster. Allteftersom varumärken utvecklar sina onlineerbjudanden blir den fysiska digitala integrationen lättare både att skapa och använda.

De digitala tjänster man kan erbjuda här är också något som användarna börjar efterfråga allt mer. Många konsumenter finner det naturligt att få de nyttor dem redan har på webben, även tillgängliga i butiken eller på mobilen. I takt med att interaktiva skärmar genomsyrar samhället så kan nu allting från busshållplatser, utomhustavlor till skyltfönster användas för att nyttja nya applikationer.

Konsumenter kan nu hitta en outlet, bläddra i kollektioner och köpa sakerna direkt från tunnelbannan. Till och med rena online bolag är intresserade av hitta nya marknadsföringsfönster i traditionella butiksfönster. Här är några intressanta exempel.

MER LÄSNING OM DETTA

VAR VÄNLIG BETALA MED TELEFONEN

MOBILT

Efter åratal av visioner ser det ut som 2013 kommer bli året då mobila transaktioner till slut blir verklighet. Företag som iZettle och Square har banat väg med innovativa add-ons till mobilen som skapat betalningsmöjligheter för mobila företagare. Apple visade tidigt hur mobila betalningar ökar service och varumärkesupplevelse genom att låta sina anställda ta betalt direkt med deras iphones i deras egna butiker. Men nu ser mobila betalningar ut att verkligen nå ut och slå igenom för en kritisk massa. Ett tydligt tecken är dem simultana lanseringarna av Swish (Sveriges sex största banker) och WyWallet (dem ledande mobiloperatörerna) som gått ihop för att skapa marknadsledande mobila betalningslösningar.

Båda lanserades i början på året och det är inte orättvist att säga att de olika alternativen fick motsatta resultat. Vi arbetade tillsammans med designbyrån Identity Works för att skapa kommunikationsplattformen för Swish. Någon månad efter lansering hade Swish nära 250.000 nedladdningar av mobilappen och tusentals av framgångsrika transaktioner och ambassadörer. WyWallet hade dock större utmaningar. Svag teknisk implementering och bristfällig kommunikation ledde till ett svagt mottagande och ett uppmärksammat konsumentmissnöje. Tydligt var dock hur viktig denna tjänst redan är för en stor del av dagens konsumenter. Fler branscher kommer upptäcka hur snabbt mobilen ersätter datorn.

MER LÄSNING OM DETTA

Marknadsföring för Hipsters.

Content marketing

En medveten hipster undviker och ser ner på all form av traditionell marknadsföring. Det är helt enkelt inte OK att bli påverkad av något så banalt som reklam. Men vänta, vem är det som gör alla dem där Tumbler inläggen?

Marknadsförare har vetat om kraften i redaktionell marknadsföring sen en lång tid tillbaka, men sällan hittat en så bra kanal som denna. Genom att berätta genuina historier vinner man cred, respekt och hipsternas intresse. Även om det fortfarande handlar om att sälja en livsstil, ett varumärke och att bekräfta sig genom produkter.

Denna typ av innehållsmarknadsföring fyller också fler syften. Man får inte bara innehåll och trovärdighet utan kan även genuint relatera med sina målgrupper. Här finns också goda möjligheter till trendspaningar och genuin direkt konsumentfeedback.

Utmaningen i denna typ av produktioner ligger ofta i att hitta och identifiera dessa kommersiellt känsliga målgrupper och att hitta något stimulerande att göra tillsammans. Då kan man integrera produkter och dela varumärkesvärderingar mer naturligt.

MER LÄSNING OM DETTA

TV I TRANSFORMATION

MEDIA

Man kan göra en lång lista på affärsområden som befinner sig i en total omstrukturering på grund av digitalisering. I skuggan av de stora problemen för morgontidningar och magasin, ser TV onekligen ut att vara nästa område med stor förändring. En del argumenterar för att förändringen inte blir så stor på grund av TVs fortsatt starka linjära konsumentbeteende och TV kanalernas snabbt framgångsrika catch-up tjänster. Förändringen kan dock bli större än många tror eftersom en strukturell förändring sker då själva distributionen utsätts för global konkurrens.

Många fri-TV kanaler får en stor del av sitt utbud från Hollywood studior. Samma studior som nu blir uppvaktade av rena online erbjudanden som går direkt mot slutkonsumenter. Netflix är ett exempel, som inte bara redan erbjuder en stor del av detta innehåll och dessutom integrerar det med Facebook, delar konsumentdata och skapar en bättre social konsumentupplevelse. Dessutom investerar dem tungt i framtagande av egen unik dramaproduktion, som utmärkta House of Cards, där samtliga episoder släpps direkt vid lansering. Det linjära TV tittandet ser också ut att förändras fort där TV tittandet alltmer lämnar vardagsrummet och konsumenter relaterar alltmer till inehållet genom sociala kanaler och inte minst Twitter.

Den traditionellt framgångsrika symbiosen mellan distributörer och producenter av t.ex lokal Betal-TV blir också konkurrensutsatt av digitala aktörer som erbjuder starkt innehåll och bättre service på flera plattformar. Ett digitalt abonnemang på HBO kan ganska snabbt ta bort en stor del av behovet av en traditionell betal TV leverantör.

Situationen kompliceras ytterligare av att många broadcasters är byggda för att kunna utnyttja innehåll i flera distributions ”fönster”. En rättighet köps för att kunna kapitaliseras från pay-per-view till betal TV till mini pay till fri TV och slutligen oändliga repriser. Samtliga dessa fönster konkurrensutsätts nu med lägre priser samtidigt som lokala operatörer ser sig tvungna att investera sport, live underhållning och lokal dramaproduktion för att behålla sitt premiumvärde.

Kabeloperatörer som inte kan differentiera sin paketering eller bundla den med andra plattformstjänster har stor anledning till oro. Samma sak för TV kanaler som har stor del av sitt innehåll baserat på utländska produktioner. Konsumenten har för första gången på länge helt nya val i detta media och den som bäst möter deras nya behov kommer att vinna.

MER LÄSNING OM DETTA

HAR DITT VARUMÄRKE EN BRA HISTORIA?

BRANDING

En Brand Story är inget nytt uttryck för de flesta marknadsförare. Traditionellt har det används vid otaliga workshops kring varumärken och i strategimodeller. Oftast har uttrycket emellertid varit ett snabbt sätt att försöka beskriva kärnan i den konsumentrelation varumärket önskar ha eller hur man önskar att det förs vidare. Idag sker emellertid varumärkens historieberättande på helt nya nivåer. Ett varumärkes historia behöver idag vara både intressant och tydlig för att kunna bli sett, återberättat och delat vidare av andra med helt andra verktyg än tidigare. Men framförallt bekräftas varumärket konstant av dess löpande historieberättning när konsumenter alltmer bedömer varumärken efter vad dom gör i realtid.

Detta skapar nya krävande områden för marknadsförare att fokusera kring och att konstant försöka driva varumärkets eget historieskrivande. Allt eftersom media blir mer och mer digitalt så delas också utrymmet med konsumenterna själva och ännu mer fokus behövs läggas på att styra, bemöta och skapa innehåll som skapas runtomkring varumärket. Möjligheterna till fritt media och publicitet har aldrig varit större än nu. Den digitala världen ger historieberättare tillgång till en mängd verktyg och nätverk för att förstärka och återberätta en bra eller dålig historia omedelbart.

Att göra historier av budskap gör dem också lättare att känna igen och komma ihåg. Det kan också leda till nya intressanta partnerskap eller konflikter mellan reklambyrå, digital byrå, social media specialister och PR byrån när man ska komma överrens om hur en historia bäst drivs framåt. Svenska legendariska byrån Farfar satte tidigt konceptet ”Time Bandits” med ett synsätt på att det handlar om vem som bäst kan förtjäna tiden som konsumenten skall vilja spendera med varumärket.

Traditionell story telling har även ofta fokuserat på en personlighet som det främsta verktyget att berätta historien kring. (Steve Jobs som ett tydligt exempel). Då det idag finns så många verktyg att föra fram historier med som tex visualisering (infographics), video, filmiskt historieberättande och även att genom endast tillhandahålla andras innehåll är det lättare att hitta en större mening för ett varumärke än dess ledare eller senaste produkt.

Det finns stora möjligheter för duktiga historieberättare att utnyttja alla dessa nya kanaler för att skapa en rik värld som man konstant kan gräva djupare i. Här är bara några av våra favoritexempel just nu.

MER LÄSNING OM DETTA

SERVICE - DET NYA SVARTA

APPLIKATIONER

Det är hårt men sant. I takt med att konsumenter får mer makt och information blir dem också alltmer upplysta. Allt fler företag ser vikten i att ta hand om och serva kunder när valmöjligheterna blir fler och fler. För många varumärken handlar det om att förstå vikten av ett tydligt ord: Service. Innebörden av detta börjar även gå långt utöver att bara erbjuda en bra kundbemötande eller en fungerande kundtjänst.

För att verkligen serva sina kunder behöver företag vara konstant proaktiva och uppmärksamma på deras behov för stunden. Vad behöver din kunder just nu, vad längtar dom efter och vad skulle överraska dom? Oavsett var och när dom är just nu.

En digital applikation skall ses som en förlängning av ett varumärke och en möjlighet att förstärka kärnan i vad man faktiskt erbjuder kunderna. Detta är oftast någon form av förenkling eller möjliggörande där produkterna är en del av erbjudandet.

Om den digitala nyttan kraftigt kan förstärka eller förtydliga vad affären egentligen handlar om är det en möjlighet att bygga starkare relationer, eller ta över relationen ifrån dem som missar tillfället. Här är några exempel på dem som utnyttjar möjligheten.

MER LÄSNING OM DETTA

SOCIALA MEDIER

Facebook har för närvarande mer än 800 miljoner aktiva användare och en hel del av dem gillar spel. Men idag är gaming inte endast för unga tonårsspelare som egentligen borde studera utan även för deras mammor som upptäcker att sköta en virtuell bondgård kan vara oerhört beroendeframkallande. Social Gaming erbjuder en paus i många människors vardag och ett sätt att även delta i en gemenskap.Genom att koppla underhållning till ett varumärke eller en tjänst kan man lättare nå ut till fler människor.

Spel har också en stark möjlighet att spridas vidare och skapa en gemenskap hos konsumenter. Det är också lätt att gilla något som ger underhållning som en del i ett reklambudskap.

Att koppla produkter till social gaming är inte bara en möjlighet att göra en mer underhållande marknadsföring utan också en möjlighet att få konsumenter att dela mycket tid med egna produkter och varumärken.

MER LÄSNING OM DETTA

VILKEN VIRAL ÄR DU?

VIRALT

Få saker är så effektivt som att få sitt budskap spritt av konsumenterna själva. En viral kampanj är en dröm för många marknadsförare. Inte bara är det en kostnads-effektiv distribution utan vad kan egentligen vara mer effektivt än en kampanj som sprids till synes helt organiskt mouth-to-mouth. Man faktum är att av alla dom saker vi glatt skickar vidare är det ett ganska begränsat antal företag som medvetet lyckas med denna strategi.

Många ambitiösa försök till viraler hamnar i en Youtube kanal utan speciellt intresse. Kanske beror detta på att anpassningen till ett konsumentdrivet media är svårare än många tror och innebär relativt modiga val i ett företags syn på kommunikation. Ett första steg till en framgångsrik viral kampanj är antagligen att inse att det inte får uppfattas som en regelrätt kampanj och att ett eventuellt produktfokus måste vara sekundärt. Konsumenter tycker helt enkelt inte speciellt mycket om att arbeta gratis åt företag. Det innebär också att historien ofta måste vara så ofiltrerad, oväntad och emotionell att många företag helt enkelt inte vågar när det kommer till kritan.

Om man däremot har ett innehåll som är starkt, annorlunda och exceptionellt så gäller det bara att se till att innehållet är lätt att dela och sprida. Det kan behövas visa knep för att se till att en initial kritisk massa sätter hjulet i rullning, ibland kan t.o.m traditionell marknadsföring vara en utmärkt uppstartare . När den processen väl inletts kan det också vara skönt att ha tänkt igenom konsekvenserna av något som sedan kan vara helt ostoppbart.

En viral kan också sättas i sitt sammanhang för en specifik målgrupp. Många människor som är lojala till företag kan vara intresserade av unikt material eller behind-the-scenes material från en traditionell kampanj. Detta long-tail tänk innebär också att visst material kan vara helt ointressant för deltagare utanför denna grupp och att man bör styra sina kanaler utefter konsumentinsikter. Målet behöver inte alltid vara 50 miljoner tittare för en global publik och att göra nästa PSY eller harlem Shake

Här är några olika exempel på virala kampanjer, med olika syften och riktat till olika målgrupper.

MER LÄSNING OM DETTA

Välkommen till Morgenland - en digitalt fokuserad reklambyrå. Vi startade Morgenland för att vi var övertygade om att det behövs en ny typ av byrå. Här försöker vi kombinera våra erfarenheter för att göra saker på ett nytt sätt. Vi tror att digitaliseringen skapar ett helt nytt konsumentbeteende som man måste möta med ett nytt perspektiv och nya verktyg. Vi hjälper varumärken att möta och engagera sina mottagare i en meningsfull löpande dialog. Vi är en full service byrå som kopplar ihop varumärken med kunder och konsumenter.

Vi tror att varumärkesbyggande och försäljning går hand-i-hand och är integrerade i modern marknadföring. Genom att koppla ihop konsumentförståelse med teknik, media och innehåll försöker vi skapa marknadsföring som ger mer effekt. Vi gör det som behövs idag för att skapa bättre marknadsföring. Det kan vara allt från varumärkes eller digital strategi till kommunikationskoncept till enheter inom TV, display, mobilapplikationer eller rent innehåll. Ibland kan det t.o.m vara en del tryckt material. Besök oss gärna på Morgenland.se

TACK FÖR LÄSNINGEN


Table of Contents