Hej! Vi är Morgenland och det här är vårt nyhetsbrev. Det handlar om saker som vi själva tycker är intressanta, framförallt inom den digitala arenan. Det lyfter fram jobb som vi gjort och andras jobb som vi önskar att vi gjort. Hoppas att du gillar det, om inte kan du alltid avprenumerera genom att klicka här. Ha en alldeles strålande dag!

DIGITALA KÖPCENTRUM Digital retail  
ADBLOCK GOES MOBILE Mobilt  
Behind the scenes kliver fram Content marketing  
Virtuell Verklighet är här Media  
Snapa upp varumärket Branding  
Kanaler blir appar Applikationer  
Insta-ads SOCIALA MEDIA  
Vad är grejen med Sydkorea? VIRALT  

 

DIGITALA KÖPCENTRUM

Digital retail

I en tid där människor jobbar allt mer och har svårt att hinna med livspusslet så har shoppingcentrum vuxit fram. Grundidén med Shoppingcentrum är att erbjuda allting på samma ställe genom att sälja bekvämlighet och ett löfte om att spara tid.

I takt med att samhället utvecklas och tekniken allt snabbare integreras i våra liv, så har konsumenterna ständig tillgång till e-handel genom sina smartphones. Därför kommer framtidens shoppingcentrum behöva erbjuda en större upplevelse för att locka dit besökare.

Varumärken och shoppingcentrumen kommer att behöva arbeta tillsammans för att skapa en bra upplevelse. Idag har tex Westfield Group, som äger 40 shoppingcentrum världen över, utvecklat ett innovationslabb där de tillsammans med varumärken kan prova ny teknik och nya shoppingupplevelser i liten skala.

Detta låter tidiga proof of concept få växa i en säkrare miljö. Det är fortfarande en stor utmaning att integrera den fysiska världen med den digitala i bra upplevelser men Westfield labs har ett intressant tillvägagångssätt att testa sig fram.

Nike digital retail experience från Berlin är ett annat exempel på när man skapar mervärde för kunder genom att kombinera retail med e-commerce och mobil för att skapa en integrerad omni-channel strategi.

Utöver att skapa innovation med ny teknik så behöver retailers lösa utmaningarna i att skapa mervärde genom lojalitetsprogram och incitament för att kunder ska ta sig till deras butiker, och väl där erbjuda en mer personlig upplevelse för konsumenter.

MER LÄSNING OM DETTA

Adblock goes mobile

MOBILT

I knappt ett halvår har iPhone- och iPad-ägare kunnat installera reklamblockerare för att filtrera bort banners på hemsidor. Och strax efter att iOS 9 lanserades blev reklamblockerare de snabbast säljande apparna i App Store. Nu växer oron i medievärlden om vad som kan hända ifall digitala annonsintäkter sinar. Speciellt när så mycket som en fjärdedel av all surfning sker i Safari.

Att ge tillåtelse för reklamblockering på telefoner lär göra teknologin allt mer mainstream. 2014 var antalet människor med reklamblockerare installerade redan 144 miljoner. En siffra som tros ha vuxit med ytterligare 50 % under 2015.

Att beslutet är ett sätt att ge en känga åt Facebook och Google är inte någon hemlighet. Tim Cook sa själv att: ”Our privacy is being attacked on multiple fronts. I'm speaking to you from Silicon Valley, where some of the most prominent and successful companies have built their businesses by lulling their customers into complacency about their personal information.

They're gobbling up everything they can learn about you and trying to monetize it. We think that's wrong. And it's not the kind of company that Apple wants to be.”

Samtidigt finns röster som säger att Apple vill driva trafik från andras webbsidor till sin egna nyhetsapp, där tidningar kan välja att få ersättning från Apples iAd-program. Vilket ger dem ungefär 20 procent av intäkterna.

Men Apple får kanske se upp. iPhone och iPad lever mycket på sin fantastiska webbupplevelse. Om reklamfinansierade hemsidor känner sig utsatta av det nya beslutet finns risken att de slutar lägga tid på att hålla sig optimerade för Apple-produkter. Å andra sidan måste vi kanske fråga oss, vad är alternativen? Hur hanterar vi användarupplevelse och affärsmodeller i en värld där så många förväntar sig att allt skall vara gratis och reklamfritt?

MER LÄSNING OM DETTA

Behind the scenes kliver fram

Content marketing

Dagens publik vill titta på och dela innehåll kring evenemang och lanseringar i dagar och till och med veckor före och efter själva händelsen. Med framgångsrik marknadsföring utökar du effekten av en lansering med behind the scenes.

Behind-the-scenes har tidigare oftast lagts på dvd-skivor för att få folk att återupptäcka material de redan sett. Nu har konceptet vänts på huvudet och bakgrundsmaterialet används istället för att skapa engagemang för kommande lanseringar

Tydligaste exemplet från förra året är Disney som använde bakgrundsmaterial som en förhandstitt på Star Wars 7 under Comic-Con 2015. Där lyckades de presentera materialet utan att visa något som kunde avslöja berättelsen.

Både Coen Brothers kommande storfilm "Hail, Caesar!" (Universal Pictures) och författaren J.K. Rowlings Harry Potter spin-off "Fantastic Beasts and Where to Find Them" (Warner Brothers) presenterade nya behind-the-scenes videor så sent som förra veckan.

Men bakgrundsmaterial kan användas till mer än film. Cykeltillverkaren SE Bikes berättade sin historia i form av behind-the-scenes, där bakgrundsmaterial är hela innehållet.

Ett företag kan också berätta om någon annans projekt så länge det kan kopplas till företaget. Home Depot gjorde en ingående behind-the-scenes av nyårsbollen på Times Square några dagar innan nyår.

MER LÄSNING OM DETTA

Virtuell Verklighet är här

MEDIA

I höstas hände stora saker för virtual reality. New York Times gjorde ett massivt utskick av VR-hjälmen Google Cardboard till sina prenumeranter. Och Samsung lanserade sin uppmärksammade Gear VR. Vi behöver inte blicka långt fram förrän Facebook-ägda Oculus Rift lanseras. Är det nu konsumenterna äntligen kommer omfamna virtual reality? Det är svårt att sia om framtiden men blir VR den nya mediekanalen så gör man bäst i att vara väl förberedd.

Disney var tidiga på bollen och har gett ut en mängd olika VR-filmer som promotion för sina filmer. Bland annat en 360-video på Facebook där man, genom att titta genom sin telefon, får testa på att åka genom Tatooines öken med en svävare. Allt för att spä på hajpen för den senaste Star Wars-filmen. Videon kräver inte ens att användaren har en VR-hjälm, vilket gör tröskeln för användande väldigt låg.

HBOs VR-upplevelse för Game of Thrones är ganska mycket mer avancerad i jämförelse. För att ta del av den måste du först besöka seriens turnerande utställning, där du, bland rekvisita och scenkläder, hittar en stor bur att ställa dig i. Väl där inne tar du på dig en Oculus Rift VR-hjälm och får känna på att dras upp i en hiss på kanten av den enorma ismuren som skiljer seriens konungariken från de vilda länderna i norr.

Men också varumärken utanför filmvärlden har tagit tekniken till sig. Volvo presenterade sin nya SUV (XC90) med hjälp av en app där man får uppleva en åktur i bilen genom olika miljöer. Tillsammans med appen gav Volvo ut en specialdesignad variant av Google Cardboard, med egen grafik och logo. Den låter användarna göra än mer reklam för dem, när de visar upp både app och VR-hjälm för sina vänner.

Framtiden för virtual reality är ännu osäker, men oavsett om det blir en flopp eller ett etablerat medium kommer VR inte innebära gratis PR länge till. För att få den boosten måste man agera nu, innan virtuell verklighet blir stapelvara.

MER LÄSNING OM DETTA

Snapa upp varumärket

BRANDING

För att nå en yngre målgrupp behöver man alltid hålla sig uppdaterad om var de befinner sig just nu. Trenderna i sociala medier svänger snabbt och varumärkesstrategin behöver anpassas därefter. Nu, när reklam på Twitter och Instagram blivit norm, börjar Snapchat öppna sig som ytterligare ett komplement för ett starkt varumärkesbyggande.

Snapchat, som raderar upplagda bilder och videor högst en dag efter att en användare lägger upp dem, har flera fördelar jämfört med andra sociala medier. Restriktionen av tid som innehåll ligger ute gör användare mindre oroliga över sitt personliga varumärke. Bort med retuscherade selfies tagna med studiolampor. Fram med osminkade och spontana bilder från verkligheten. Den här spontaniteten låter företagens varumärkesbyggande innehåll vara lika opolerat som användarnas (utan att för den skull vara ogenomtänkt, är innehållet inte engagerande så har det inget värde för Snapchatpubliken).

Det sparar tid och öppnar upp möjligheter för mer direkt interaktion och kommunikation med målgruppen. Dessutom sänker det tröskeln för målgruppens engagemang och delaktighet i kampanjer. Faktum är att av Snapchats över hundra miljoner användare så bidrar hela 60 % med nytt innehåll varje dag. Det i en tid där varje knapptryck annars ses som ett slöseri av dyrbar tid.

All media på appen är förtjänad, så vill man ha följare finns det inte plats att vara tråkig. De flesta stora företags innehåll på appen handlar faktist inte ens om deras produkter. Istället gör de bilder och filmer som får deras följare att längta efter mer. De visar extramaterial med behind-the-scenes inför lanseringar. De gör engagerande historier och talar direkt med kunder. En del låter bilder fungera som tidsbegränsade kuponger där följare använder appen för att ta del av erbjudandet. Titta gärna närmre på de de intressanta kampanjerna i länkarna.

MER LÄSNING OM DETTA

Kanaler blir appar

APPLIKATIONER

Till tonerna av en visslande klarinett dansar block i grälla färger över skärmen. Blocken täcks emellanåt upp av klipp från några av vår tids största TV-serier och filmer. Tillsammans bildar färgerna en klassisk testbild. Ovanpå testbilden kommer sedan en text som rätt och slätt säger "The future of television Apple TV”. 

Det är reklamfilmen som Apple visade upp för den fjärde generationen av deras mediespelare, Apple TV. Att linjär TV får ge vika för SVOD pratade vi om redan 2013. Det intressanta här är snarare den bara två ord längre meningen som dyker upp i filmens beskrivning på Youtube: "The future of television is apps”. För nu lanseras App Store tv. Och med den kommer mängder av spel, affärer och on-demand tjänster. Något som kan kan vara avgörande för förflyttningen från traditionell-tv till den ickelinjära.

Med de olika streamingtjänsterna, kommer frihet i form av TV utan avbrott. Men de skapar också problem för användare genom att sprida ut innehållet kunder söker över flera program. Nu, med en maskin som samlar Netflix, HBO Nordic, Svt-play och mycket mer på en maskin, samt erbjuder Apples egna hyrtjänst, blir TV-tittandet samlat igen.

Men enligt en del är dett nästintill samma lösning som Roku, Google och Amazon redan vill ge oss. Att se alla dessa teknikföretag lansera samma lösning men under olika taglines kan uppfattas lite tröttsamt. Apple TV är i slutändan en box där de över 2,5 miljoner svenskar som prenumererar på Netflix, HBO Nordic eller Viaplay kan ta del av de appar de vill. Så den lilla svarta lådan är nog inte spiken i kistan för linjär-TV, men apparna inuti den kan mycket väl vara det.

MER LÄSNING OM DETTA

Insta-ads

SOCIALA MEDIER

Bilder och film är ett av de främsta sätten att locka fram känslor. Och känslor är som bekant bästa vägen till engagemang. Vore det då inte intressant med direktaccess till 400 miljoner människors känsloliv? Framförallt till millennials som är allt svårare att nå via traditionella kanaler. Det har Instagram insett som nu öppnat upp för företag att annonsera i användarnas flöden. Framgångsrikt? Instagrammers är passionerade användare – så det gäller att Instagram och annonsörerna kan förvalta användarnas förtroende.

Moderföretaget Facebooks motor, Ads Manager, används för att planera kampanjen. Och genom att använda data från Facebook kan annonsörerna styra sina budskap i detalj till rätt målgrupper på Instagram. Förutom stillbilder och 60s film (användare kan lägga upp max 15s filmer) kan annonsörer lägga upp en bildserie, s.k. ”Carousel”, som ger möjlighet till en form av sekventiellt berättande.

Annonsörer har varit snabba att anamma möjligheten till de call-to-action-knappar som Instagram erbjuder, typ ”Shop Now” och ”Learn More”. Och ganska snabbt har det rapporterats om flera framgångsrika cases. Taco Bell lanserade sin nya frukostmeny via Instagram och noterade en ökning av ad recall på 29 %. I lanseringen av sin nya SUV ”GLA” ökade besöken på hemsidan med 580 % för Mercedes-Benz. Och Heineken har lanserat flera olika ”scavenger hunts” för att engagera sin publik.

Nyckeln till framgång för annonsering via Instagram bygger sannolikt på annonsörernas förmåga att använda engagerande bilder i ett narrativ som platsar naturligt i användarnas flöden.

MER LÄSNING OM DETTA

Vad är grejen med Sydkorea?

VIRALT

Den senaste streaming-trenden muk-bang har blivit omåttligt populär i Sydkorea. Men hur har denna tjänst gått från att vara en hobby till att toppa streamingsajterna? Och vad skulle du säga om att tjäna pengar på att äta och livestreama samtidigt?

Muk-bang som kan översättas till ”eating broadcast” är helt enkelt en person som äter stora mängder mat och livestreamar allt. Muk-bangaren interagerar med sin publik mellan tuggorna och rundar av måltiden med lite småprat. I takt med muk-bangs ökande popularitet växte även olika TV-format fram, Cook bang, ett program där maten först lagas och sedan äts. Muk-bang har utvecklats till en kommersiell plattform och AfreecaTV är en streamingtjänst där du kan titta på alla dina favoriter, varje kväll.

Tittarna donerar pengar till sin favorit och en muk-bangare kan tjäna upp till 10,000 USD i månaden. Men för att dra in sådana summor krävs också engagemang, de flesta som broadcastar sänder live ungefär 6 timmar per kväll och har en nära dialog med sina fans. Men vad är det som gör att muk-bang har blivit så populärt i Sydkorea? Avsaknaden av sällskap och ett starkt digitalt liv är två bidragande faktorer till den enorma populariteten. Sydkorea har likt Sverige en hög andel singelhushåll, dessutom så äger 75 % av alla sydkoreaner en smartphone vilket gör att sällskap via internet alltid är enkelt att få.

Kanske kan en variant av muk-bang vara en lösning för oss svenskar som också i stor utsträckning lever i singelhushåll. Och vad sägs om ”Muk-bang hos mig” istället för ”Halv åtta hos mig”? Kommer bloggarnas nya avokadomacka att bli muk-bang? Inom kort kommer muk-bang garanterat explodera bland svenska bloggare och vloggare, kom ihåg var du läste det först!

MER LÄSNING OM DETTA

Välkommen till Morgenland - en digitalt fokuserad reklambyrå. Vi startade Morgenland för att vi var övertygade om att det behövs en ny typ av byrå. Här försöker vi kombinera våra erfarenheter för att göra saker på ett nytt sätt. Vi tror att digitaliseringen skapar ett helt nytt konsumentbeteende som man måste möta med ett nytt perspektiv och nya verktyg. Vi hjälper varumärken att möta och engagera sina mottagare i en meningsfull löpande dialog. Vi är en fullservicebyrå som kopplar ihop varumärken med kunder och konsumenter.

Vi tror att varumärkesbyggande och försäljning går hand i hand och är integrerade i modern marknadsföring. Genom att koppla ihop konsumentförståelse med teknik, media och innehåll försöker vi skapa marknadsföring som ger mer effekt. Vi gör det som behövs idag för att skapa bättre marknadsföring. Det kan vara allt från varumärkes eller digital strategi till kommunikationskoncept till enheter inom TV, display, mobilapplikationer eller rent innehåll. Ibland kan det t.o.m vara en del tryckt material. Besök oss gärna på Morgenland.se

TACK FÖR LÄSNINGEN

No. 2

newsletter_2

No. 1

newsletter_1
Table of Contents